• Top Reviews
  • Goede klantenservice

TIENERBOEK | MEISJE MET HIJAB

Waarom dit boek?

Hidaya heeft wederom (iets) nieuws voor jullie !
Een nieuwe tienerboek: Meisje met Hijab! (Voor meiden van 11+)

Dit boek behandeld thema’s als minderheidsstress, vooroordelen en de invloed van Social Media op de algehele hijab. De hijab is immers meer dan alleen de hoofddoek. Zusters kunnen dubbele gevoelens ontwikkelen over de (correcte) hijab wanneer zij constant hierover bevraagd worden of goedbedoelde opmerkingen ontvangen die zij als vervelend ervaren. Ook continu blootgesteld worden aan content waarbij de hijab niet naar de tevredenheid van Allaah wordt gedragen, kan hier aan bijdragen.

We moeten niet vergeten dat het in onze fitrah zit om ons mooi te willen voelen en maken. De grenzen waarin dit kan en toegestaan is, zijn niet veranderd, maar de normen en waarden van de wereld wel. Met dit boekje hopen wij onze zustertjes op weg te helpen binnen die grenzen van Allaah te blijven.

'Meisje met hijab' is dan ook een onmisbaar boekje voor elk meisje.

Safa besluit op haar eerste dag als brugklasser om voor de rest van haar leven een hijab te dragen. Als het enige meisje met hijab in de klas is dat niet makkelijk. Safa weet niet zo goed hoe ze moet omgaan met de voortdurende vragen en de nare opmerkingen over haar hijab. Haar Instagramfeed vol influencers zorgt er ook nog eens voor dat ze daar nog onzekerder over wordt. Dan leert ze Marwa kennen...

Dit boek is geschikt voor meiden van 11 jaar en ouder.

Reviews

Zahra van het Instagram account TrustLikeTheBirds  en blog Trust like the Birds.

"....En Allahoumma baarik, wat is het een ontzettend leuk en leerzaam boek geworden! Het was me echt een waar genoegen het te mogen lezen.

Het boek gaat over een twaalfjarig meisje, Safa, dat naar de brugklas gaat en besloten heeft om vanaf dan de hijab te gaan dragen. Het blijkt geen makkelijke stap te zijn omdat ze op een 'witte' school zit en te maken krijgt met nare opmerkingen die haar onzeker maken over haar keuze. Via social media wordt dat gevoel van onzekerheid alleen maar versterkt. Dit komt door de verschillende moslim influencers die ze volgt die eigenlijk geen goede invloed op haar zelfvertrouwen hebben door de ogenschijnlijk perfecte plaatjes (inclusief filters) die daar in overvloed aanwezig zijn, maar waar Islamitisch gezien van alles mis mee is. Als dat maar goed gaat, right?

Nou, het zal zeker goed gaan, bi idhni Laah! Je wordt als het ware bij de hand genomen tijdens het coming of age proces van Safa. Het gaat heel organisch en is op zo een ontzettend leerzame manier opgebouwd, zonder dat het te fictief gaat voelen. Dit is ook niet gek, want de schrijfster heeft haar research gedaan. Het boek is geschreven op basis van gesprekken met tiener zusters die veel van de dingen die in het boek zijn opgenomen ook daadwerkelijk hebben meegemaakt. Een dikke pluspunt vind ik dat!

Het boek zit boordevol handvatten en levenslessen. Het taalgebruik vind ik van een mooi niveau en erg educatief voor de beoogde doelgroep. En het liefst deel ik alle inhoud met je, zodat je zelf kunt zien wat voor een 'uniek pareltje' het boek is. Maar je kunt tweemaal swipen voor een indruk van de binnenkant."

Mahwish Ashraf van mammiemammie.nl

"Er zijn weinig islamitische, fictieve kinderboeken voor kinderen vanaf 10 jaar. Daar brengt dit boek verandering in! Ik heb ‘Meisje met hijab’ meteen aan mijn dochter van 11 jaar gegeven, zodat zij kan leren hoe het kan zijn om een hijaab te dragen (in shaa Allah): het is iets waar je trots op mag zijn, maar ook iets wat helaas een uitdaging kan zijn (door zowel interne als externe factoren). Dit kunnen islamitische tiener meisjes ook terug lezen in het verhaal, zo zullen zij beseffen dat zij niet de enigen zijn die voor uitdagingen komen te staan. Het boek is gelukkig ook eigentijds, want er worden ook zaken in besproken zoals huiswerk maken, appen, social media en moskeelessen. Zaken die passen bij de leefwereld van islamitische tieners. Kortom, ik ben, als moeder, zó blij met dit boek! En mijn dochter heeft het ook in één dag uitgelezen, ze geeft het boek een 8."